2014-08-03 Skeldervik, As-24, Ida og havnebasinget

Der var dømt dykkertur men vinde og bølger ville ikke helt arte sig som vi ville så mange destinationer blev vendt. Det endte dog med at en lille bedring i vejudsigten gjorde at vi tog til Grenå.

I Grenå var bølgerne lige på og havde en pæn størrelse. Vi kunne dog godt plane i dem om end det var lidt hårdt.

Anders ville som altid gerne dykke på As-24 mens vi andre gerne ville prøve noget nyt. Derfor startet vi ud med at sejle på Skeldervik. Her havde vi svært ved at finde noget som helst på ekkoloddet eller side scanneren. Et meget lille udslag der lige så godt kunne være en bølge blev dog forsøgt og i vandet kom Emil for at undersøge sagerne nærmere. En god halv time senere var han oppe igen og kunne berette om at vi havde ramt vraget perfekt men at der var nærmest jævnt med bunden som var ret mudderet og sigten var heller ikke specielt fantastisk. Derfor var der ikke andre der gad i her og kursen blev sat mod As-24.

Der var en del små hvillinger på Skeldervik

As-24 blev hurtigt fundet og ankeret smidt, Måske lidt for hurtigt. Ricky og Dorthe røg i for at binde på hvor efter Anders gjorde klar til at følge efter. Der gik længe før bøjen der markeret ”fuldendt påbinding” kom op. Og kort efter røg Anders i. Han var dog i overfladen næsten med det samme da ankeret var rykket af. Før vi nået at koble båden af ankertovet var vi drevet 200 meter væk fra vraget. Hurtigt kom Anders i båden og vi begyndte at kigge efter decobøjer. Kort efter kom der en til syne som vi fulde efter og efter en tid var Ricky og Dorthe i overfladen. Op og i med ankeret igen og Anders i vandet for at binde på. Jeg fulde kort efter og mødte korte efter en meget frustreret Anders der ikke kunne få den harpun han havde lånt af Ricky til at virke. Han fik lov at låne min og jeg fortrak fra området. Lidt senere mødte jeg dog Anders igen ind nu mere frustreret end før da han heller ikke kunne lade min harpun så jeg måtte selv prøve men kunne heller ikke. Til sidst fik han vist Rickys harpun til at virke i hvert fald hang der et par torsk på ankeret da jeg gik op til lidt deco i det 18-19 grader varme overfladevand. Senere kom Anders også op og vi gik i overfladen sammen.

En af de mange store torsk der i dag klaret frisag.

En af mange fine buskhovder der er meget nemmer at få øje på når man ikke lider af blodrus!

Flot begroet

I overfladen havde der været en ”lille” torten byge forbi så antennen og dykkerflag lå i bunden af båden som var blevet skyllet godt i ferskvand og angiveligt havde Ricky og Dorthe også ligget der nede for at komme så langt væk fra lynende som muligt!

Men nu var vejret blevet godt så vi blev enige om også lige at besøge Ida på vej ind. Den var ikke så nem at finde men til sidst lykkes det og ankeret kom i vandet. I kom jeg. Fra ankeret kunne jeg lige ane en skygge hvor ankeret blev flyttet hen. Det viste sig dog at være to store sten. Nå rundt med linehjulet og kort efter ser jeg en Kammusling svømme rundt. Jeg følger efter og giver mig til at fotografere.

Alm. Kammusling

Den kan også svømme!!

Det var jeg så stadig i fuld gang med da Anders kom ned. Det kunne han så ikke vente på at jeg var færdig med så han satte sit linehjul i men kort efter måtte han give op da luften var ved at slippe op. Da jeg var færdig med at fotografer fandt jeg den lille jolle der ligger lidt fra Ida og fuldt den snor der føre over til Ida. Den endte dog i et enligt bræt. Og hvidere søgning var resultatløst. Nu var decoen begyndt at tælle så jeg gik op. I overfladen var Ricky og Dorthe på vej ned.

Dorthe og Ricky kom op igen og havde fundet Ida og havde haft et godt dyk. Nu var vandet fladt og turen ind var en ren fornøjelse.

I Havnen lavet Anders et vildt fald og tabte hans 2X10 i havnen hvor det gik til bunds. Vi havde klædt om så i badetøj, blybælte og en stage flaske måtte Emil i vandet og hente det op. Det blev så dagens sidste dyk og også det med den dårligste sigt!

Tak for en spændene, anderledes og lærerig dag