2014 11-13 juli Hanstholm

Comments

Emil's picture

Fredag (af Emil)

Torsdag aften var brugt på at fylde nitox på rigtig mange flasker og stoppe dem i Jørgens bil sådan at Peter og jeg (Emil) bare kunne spænde båden efter og sætte kursen mod Hanstholm.

Efter en længere køretur kom båden og udstyret i vandet og kursen sat mod vraget Macurek. Vores position var en helt km ved siden af men hjælp fra søkortet lykkes det alligevel at finde den.

Jeg kom i vandet for at binde på og her blev jeg mødt af det mest blå vand og en fantastisk sigt. Ankeret lå fint på dækket lige ved spillet foran overbygningen og blev hurtigt flyttet ud og bundet på rælingen.

Vrag, sigt, lyset og det totale fravær af noget der kunne mudders op indbød bare til penetrerings dykning så der gik ikke mange minutter før jeg lå og kigget på lampeglas og flasker dybt inde i vraget. Det kunne man fint da der var masser af huller man kunne se ud af og mange af dem kunne man nok også kumme ud af hvis man smed udstyret.

Udsigten inde fra overbygningen.

Ude igen var det tid til at se om der var en fisk der ville med op – det var der!

Sej ved stevnen

Op på tovet til lidt mere en smule deco men hvis man nogen sinde skulle spilde sit liv på deco så var det bestemt et dyk der var vær at gøre det for!

Så kom Peter og Jørgen i vandet. Peter fandt ca. den eneste line der var på vraget og filtret sig så godt ind i den at han måtte skære sig fri. Uheldigvis sad den lind på den harpun jeg havde hængende på ankertovet… Så da jeg skulle i vandet igen havde jeg ikke nogen stor harpun at skyde med så jeg tog mit håndspyd med i stedet. Den viste sig utrolig effektiv til de rødtunger der lå på overbygningen. Så da de 8 rødtunger der lå på overbygningen efter kort tid var endt i mit net kom jeg til at tænke på at der også var mange inde i selve overbygningen så her inde forsatte jagten som gav yderligger 4 af de dyre flade. Ude på dækket igen var der ikke så mange af de flade så spyddet blev pakket væk så der også kunne blive tid til en tur ned i lasten og bare at ligge på dækket og nyde de store stimer af meget fine lubber i den gode sigt!

Massemord?

Peter og Jørgen fik deres dyk nr. 2 og fik bundet af så vi kunne komme hjem over.

I havnen fik vi parkeret båden og læsset udstyret af så vi kunne komme op på camping pladsen og se det telt vi havde booket. Det så ganske fint ud. Og så var det ellers tid til at ordne fisk for nogen og tænde op i grillen for andre.

Så er der snart mad!

Lørdag (af Emil)

Lørdag morgen mødes vi med Søren inde på havnen kl. 8:45 hvor efter vi ville prøve at finde Herman Krone. Det lykkes ikke og derfor sejlet vi ud på Ålborghus. Da vi kom der ud lå der en anden dykkerklub  i en større båd og de havde dykkere i vandet så vi kunne ikke komme til at smide anker. Vi fik lov at binde på deres bundtov og så kunne jeg tage en line med ned og gøre fast. Det var hurtigt klaret hvor efter Jørgen kom ned til mig. Ude under stævnen lå en stor lange og kigget på os. Jeg skyder den lige i hovet men alligevel slipper den fra mig og svømmer ca. en meter længere ind og står og kigger ud på os. Der kan vi ikke komme ind til den. Senere på dykket er vi forbi igen for at se om den var kommet ud men den stod stadig lige så langet inde. Efter et længere stop på tovet var det Sørens og Peters tur til at komme i vandet.

De havde også set langen med hul i hovet stå og kigge på dem men heller ikke kunne komme ind til den.

Da det blev Jørgens og min tur til at komme i vandet igen måtte der gøres noget ved den lange. Jeg lånte en harpun med en længere snor og håbet at det kunne løse det men hvis ikke var aftalen at udstyret måtte blive ude og så ville jeg svømme ind efter den med en stage flaske.

Snoren viste sig at være lang nok men jeg ramte ved siden af og spyddet satte sig fast. Af med udstyret og ind efter harpunspyddet. Jørgen fik ladt harpunen for mig da det er lid svært når man skal holde ved stage flasken samtidig. Her efter lykkes det at få ramt på langen igen. Her efter begyndte den ville kamp som langen til sidst tabte. På med udstyret og så kunne dykket forsætte.

'!

Lidt af en udfordring at få med op!

Længe siden der har været en vinduespudser forbi

Efter at Søren og Peter også havde fået deres andet dyk gik turen hjem over hvor Peter og Søren forsatte helt hjem mens Jørgen og jeg tog tilbage til camping pladsen hvor Claus sluttet sig til os. Her fik vi gjordt fiskende klar til fryseren og tænt op i grille til aftensmaden.

I havnen havde jeg snakket med en fisker der godt ville høre lidt om hvad vi havde dykket og set. Det endte med at vi byttet et par positioner. Jeg fik blandt andet en position på vraget Chrestence som kun lå 3 km fra havnen så det blev det oplagte valg for aftendykket.

Det var et fint lille dyk. Et af de vrag der bestem er et dyk vær men nok ikke to. Det var en fiskekutter af træ men meget medtaget af de mange trawler der havde været i den. Flere af dem var ikke sluppet billigt fra det!

Der var flere fine torsk, rødtunger, rødspætter og hummere på den. Desuden et par fine nøgensnegle!

Ja der var net på vraget

Men der var også fisk!

En nøgensnegl

Søndag (af Jørgen)

Søndag morgen kl 6 forlod vi Campingpladsen for at komme ud til Aalborghus og nå de 2 planlagte dyk inden vejret skiftede og blæsten tog for meget fat i bølgerne

En kort køretur ned til havnen og lastning af de sidste flaskesæt, morgenmaden blev indtaget på havnen mens der blev gjort klar til dagens tur, så var vi klar til at sejle ud omkring kl 7

Vi fandt den efterladte flaske med line ned til vraget så vi fik hurtigt bundet på

Claus og Jørgen gik i som første hold kl 8.22 med Jørgen som Guide da det var Claus’s første tur på Aalborghus, det lykkedes Claus at fange 3 flotte lyssej samt et par rødtunger, med lidt assistance.

Ikke så dårligt!

Emil tog en længere tur med en del penetrering så det ud til på dragten, det lykkedes nu også meget godt og fange en stor lyssej og et par mindre.

Stige mellem vogndækkene?

Nogen der mangler en håndvask?

Imens nød Claus og Jørgen noget af den medbragte frokost og kiks

Anden tur i baljen for Claus og Jørgen blev allerede 10.29, denne gang var målet og kigge lidt på vraget samt og spidde nogle rødtunger, det var ellers tæt på Jørgen fik nuppet halen af en lumsk hummer men den var lige et sek for hurtig og gemte sig inde i skroget. Der var rigtig mange frit svømmende fisk og kigge på så alt i alt et fedt dyk!

Emil tog sidste turen og kom op næsten efter den aftalte tid med endnu flere rødtunger.

Det passede rigtig godt for i mellemtiden var det begyndt og blæse op og bølgerne var ved og være rimelig høje så vi skyndte os og få spændt udstyret fast så vi kunne komme ind inden bølgerne blev alt for vilde.