2015-03-22 Forårstur med mange detaljer

 

Den planlagte dykkerur den 21 marts blev udsat, da vejrguderne ikke ville lade os tage på dykker togt lørdag. Dog kunne vi ane et vakuum i al blæsevejret søndag middag, så vi planlagde at tage fra klubben ved 9 tiden Søndag den 22 marts.

Jørgen var mødt tidligt og havde med en ”lånt” hegnspæl, snittet en ny dørstolpe til porten. Det er lidt fantastisk hvad sådan en vindmølle mand kan få ud af en hegnspæl !

Jeg selv havde i går gjort min CC-maskine klar til dagens Togt..  Igennem en periode har der været en utæthed ved diluent førstetrinnet. Utætheden er flere gange blevet fundet og afhjulpet med nye O-ringe her og der og alle vegne.

Utætheden fra i går var heldigvis løst, indtil at maskinen skulle kalibreres her til morgen, så den blev til et meget åbent system ved højtryksslangen

Derfor lod jeg igen maskinen blive hjemme og i stedet blev det i dag, at jeg skulle bestå ”bådfører prøven” og dermed fik jeg den betroede opgave at være kaptajn, styrmands samt overflademand og endda også standby-fridykker.

 

Jeg har hørt mange grumme historier om vores Humberbåd, men kan slet ikke genkende de ”rygter” der går på at den ikke kan sættes i frigear. Til vores arbejdstorsdag lagde jeg dog mærke til, at det stod nogle medlemmer og talte lidt højrøstet til den lille Yamaha 40 Hestes motor. Måske har den hørt efter hvordan det er at den skal opføre sig, for den forsøgte dog ikke at drille den nye bådfører i dag. Dog havde jeg ikke helt kommandoen over ydevnen og den var ikke helt så villig til at accelererer som man kunne forvente. Men tricket med at trække chokeren i et kort øjeblik løser problemet.

Rygterne siger at jeg snart er omskolet til at være fuldgyldigt Poseidon medlem og formanden har endda stillet i udsigt at jeg snart får et rygmærke til min bil.

Men inden vi fik båden i vandet, måtte vi erfare at ordensmagten var på kontrolrunde i Egå lystbådehavn. Vi forsøgte at kom på den sikker side af bommen til lystbådshavnen, men klubbens bomkort var blevet slidt op af alle de ture vi har haft ved alle de gode messingsteder i gennem vinteren.

Så her holdte vi  med biler og båd samt en blå tønde med affald og kunne ikke undvige ordensmagten.  Heldigvis opdagede de at jeg var iblandt dykkerteamet og dermed kunne de godt fornemme, at jeg som det gode og lovlydige menneske jeg er, selvfølgelig kun kan være omgivet af lignende gode mennesker. Så politiet valgte at køre fra stedet for at jagte fartgale bilister.

Efter at have købt nyt adgangskort til slæbestedet, fik vi hurtigt søsat båden i det dejlige solskinsvejr.

Herefter sled alle de fyrre Yamaha heste for os, helt ud til Jeppes Flak.  Det er ingen sag at være styrmand når man har Jørgens håndholdte GPS og vi ramte positionen på nær med 3 meter.

En lynhurtig klargøring af udstyr betød at alle tre dykkere kom hurtigt i vandet.  Dog måtte formanden lige repeterer dykkerplanen for Søren ,hvilket kan ses på nedenstående billede. Søren måtte have hatten helt op i panden for at koncentrerer sig om detaljerne i Jeppes plan.

Få sekunder senere var jeg helt alene i båden, med besked om at drengene ville komme i overfladen en time tids senere.

Jeg nød den danske forårssol og fik et par ekstra fregner og nogle rynker ved de sammenknebne øjne.

Efter en times tid begyndte jeg at spejde efter dekobøjer eller bobler fra dykkerne men fandt ikke nogle. Dog bemærkede jeg at der var en motorcykel inde i  Egå marina som blinkede med forlygten ud til mig…..Neeeej det var vist ikke em motorcykel, men en dykker med lygten i ”blinke mode”. Jeg fik hurtigt startet min trofaste Yamaha  og samtlige  40 heste spurtede imod dykkeren som næsten var svømmet retur til Egå marina.

På vej ind til Jørgen bemærkede jeg et par dekobøjer men så ingen dykkere, men var dog lidt i tvivl om jeg skulle standse og vent på at formanden kom i overfladen ( det er jo vigtigt at være på god fod med formanden) og dermed lade Jørgen svømme lidt mere.  Jeg valgte dog at hente Jørgen og herefter fik vi fisket to andre op som begge klamrede sig til et rødt sugerør ( Sørens dekobøje)

Jeppe havde valgt at lade hans overfladebøje være bundet fast til fangstnettet.  Da vi lidt efter fik taget fangstnettet ombord i båden, var der ikke en eneste fisk tilbage i nettet, blot noget gammelt messing og jern.

Vi sejlede herefter stille og roligt tilbage til havnen og fik en god snak med en af de lokale, som spurgte Søren og Jeppe ud om hvilke fisk de havde set derude. Der blev nævnt mange fine fiskearter som de må have læst om i klubbens nye fiskebog. Det var tydeligt at den interesserede mand, havde spottet de to mest troværdige lystfisker-dykkere.

Vi fik tømt båden for grej og besøgte vores madmor Rita, inden vi kørte retur til klubhuset.

Vi holdt farten passende lav på køreturen retur til Randers, da vi havde fået praj om at BrorBetjent havde fundet et skjulsted lige uden for vores klubhus.  Her ville BrorBetjent fange de fartgale danskere, som glemte alt om hastighedsbegrænsning på sådan en dejlig solskins og forårsdag.

I klubben blev grejet skyllet, så det er klar til tirsdagsdykket og forberedelserne til Norgesturen blev også repeteret …..Især den nye skrue til båden blev ivrig drøftet.

 

Nu har i alle set hvad i gik glip af i dag !!!!!!

Dagens dykkerer var; Jeppe, Søren og Jørgen

Altmuligmanden var Esben ( som fortsat mangler en højtryksslange på 120 vm)