2015-06-21 50/50 Dykkertur til Wotan

Vi mødtes i klubben som aftalt og alle var klar kl 7:30.

En rigtig flot dag men aftagende vind ved vestkysten. Dog havde bølgerne ikke nået at lægge sig ifølge FCOO, så vi besluttede hurtigt at aflægge Wotan et besøg.

Fik søsat båden i Grenå og fandt positionen på Votan .....Ja der står Votan!!!!

Lars og jeg husker sidste fejlslagen tur til Wotan, hvor vi måtte opgive at finde vraget, selvom at vraget er velbesøgt, så heldigvis havde Jeppe 3 positioner på Dropbox'en som pegede på en position 0,8 asømil fra den der ligger i RSK computeren.

Vi valgte Jeppe' Positioner, og sejlede i dejlig flad vand til Wotan, men Lars Alexandersen magtede alligevel at give os alle en "mavepumper" i ny og næ når han fandt en krusning på vandet som vi kunne påsejle.

Fik scannet vraget i første forsøg og sejlede over det en del gange med ekkoloddet, inden at gasterne fik styr på det nyindkøbte dumplod (Per Jensens hjemmelavede dumplod)

Første hold og påbinder blev Jeppe og Daniel som uden bobler forsvandt i dybet.  Deres dyk var aftalt til 60 minutter varighed, som på bedste vis blev husket ( vi skal have lavet et dykkerlder logblad til båden igen, da det gamle er forsvundet)

Aftalen var også at vi efter 10 minutter kunne søsætte næste hold som bestod af Henrik og Christian. To gæve dykkerer i våddragter med 12 liters flasker.  Deres dykkerplsn var 45 minutter.

Som aftalt kom begge hold i overfladen kl 13. Planerne var at vi alle skulle have to dyk, men udmeldingen om en bundtemperatur på 8 grader ved 29 meter, resulterede i at der ikke skulle dykkes to dyk den dag.

Lars og jeg skulle derfor binde af, når vores dyk sluttede.

Dette dyk var mit første dyk med et nyt setup med 2 stk 6,8 liter samt 2 stk 3 liter på maskinen. Jeg opdagede straks at jeg var blevet en del tungere i "benene", men dette kunne nok løses med ekstra luft i benene.

Ved 15 meter mærket på bundtovet, fik jeg behov for at lukke dragt luft ind, med det resultat at vi blev omgivet at luftbobler fra dragtventilen som havde skudt en O-ring.

Derfor måtte vi dykke ud.  Jeg havde godt nok en ekstra slange til dragt og rebreather lungen, men den kunne ikke bruges da der var dragtventilen der havde sprunget en O-ring.

Heldigvis kunne jeg låne Daniels dragtventil og uden at jeg skulle smide udstyret fik Jeppe monteret dragtventilen i Santi dragten.

I vandet igen og jeg konstatere igen at jeg fortsat var "gumpetung", men vi skulle jo binde af,  så ned måtte vi……………..

Jeg fik med min rolige makker så meget overskud, at vi besluttede at kigge lidt nærmere på Wotan.

Det blev til 28 minutter med en dybde på 27 meter, da vi valgte at blive i "rælingshøjde" på dykket.

Jeg fik på ingen tidspunkt styr på at være "Gumpetung", og kunne ikke finde balancen ved at flytte luft til benene.

Min tålmodige makker var hele tiden tæt ved mig så jeg ikke kom galt af sted.

Vi fik bundet af efter de 28 minutter, og begav os til overfladen i roligt tempo.

Vi blev mødt at et team af dykkere som allerede havde fået for meget sol på denne herlige jævndøgns dykkertur.

Christian fik tjansen som ”styrmand på prøve” på hjemturen og han sejlede os sikkert tilbage til Grenå, trods at der nu var kommet en del store dønninger på havet.

Da vi kom retur til Grenå var det ”første sommerdag ved ishuset” så der var gratis isvafler til alle på havnen.

Vi nød eftermiddagssolen inden vi begav os imod en tankstation for at tanke 56 liter benzin på båden som var forbrugt til turen på ca. 46 sømil.

Mange tak for en hyggelig dykkertur til Lars Alexandersen, Henrik og Christian Sørensen, Daniel og Jeppe ( 50% Poseidon blandet med 50% RSK)