2016-02-13 Kursus ved Ishuset i Mariager.

Det har holdt hårdt at få stablet et MOD 2 kursus på benene. Men endelig er vi 8 dykkere tilmeldt kurset.

Jan og Torsten er vores instruktør og med kort varsel blev vi indkaldt til første prøve og testdyk.

Jeppe og jeg slæbte båden til slæbestedet ved ishuset ved Mariager havn. Vi skulle mødes med instruktørerne og Hans fra Skagen kl. 10:00.

Selvfølgelig kom vi ikke fra klubben til tiden, da begge hjul på bådtraileren havde sat sig fast. Så med en hammer og en Honda fik vi hjulene til at dreje rundt igen.

Vi satte derfor kursen imod Mariager, på denne frostklare morgen, hvor solen skinnede fra en næsten skyfri himmel.

Der var ikke en vind der rørte sig, hvilket senere skulle vise sig at blive vores udfordring.

Da vi ankom til Mariager måtte vi konstatere at frosten og den manglende vind betød at havnen var frosset til og søsætning var umuligt. Vinterbaderne var dog ganske tilfreds med vandet.

Vi besluttede at forsøge på den anden side af Mariager fjord og kørte til Stinesminde lystbådehavn.

Dette var et godt valg, for her var der kun ganske lidt is i den inderste del af havnen, men slæbestædet yderst på molen var isfri.

Torsten gennemgik dagens plan for dykkertræningen og vi fik en god udstyrssnak samt tilbundsgående instruktion, om de fejl vi skulle igennem for at bestå dagens øvelser..

Vi sejlede derefter nemt til Haakon og Jeppe fandt den ved første oversejling. Bøjen der markere vraget var forsvundet, så vi ”poppede” ankeret lige ned i lastrummet.

Herefter fik vi trænet og trænet, til at instruktørerne ikke mente at der kunne opnås bedre resultater denne dag.

Vi fik trænet i alle tænkelige fejl på maskineriet, og jeg fik endda selv den oplevelse at efter en nedlukning af iltforsyningen, så fik jeg utæthed ved førstetrinnet, da jeg i det kolde vand fik åbnet for hurtigt på hanen. Så endnu en gang måtte der lukkes ned og instruktøren spændte førstetrinnet fast igen, så vi kunne fortsætte prøverne.

Tilbage i havnen ved Stinesminde gennemgik vi dagens øvelser. Instruktørenen havde set alt og kunne huske enhver detalje, så vi fik alle gennemgået de steder der skulle optimeres og trænes.

Trætte og godt brugte var vi hjemme i klubben ved 16 tiden, hvor grejet blev renset og skyllet.

Vi var begge glade for udfordringerne vi havde været igennem og ser frem til næste raid med de to jægersoldater og de andre kursister.