2016 18-27. marts - Haugesund i Norge

Fredag den 18-3 (af Emil)

Vi var 11 mand der i år skulle på Påske tur til området mellem Stavanger og Haugesund i Norge. Vi mødes i klubben fredag eftermiddag på en vindstille og solrig dag og fik pakket inden turen gik nord over.

Konvojen minus den polske varevogn...

I Hirtshals var vi ind og spise et stjerneskud. Alle valgte selvfølgelig den store udgave og de fleste kunne sagtens have klaret sig på den lille...

Stjerneskud

Med færgen var også en anden gruppe af dykkere og da vi fandt dem i baren blev det en ganske hyggelig aften, nat og måske morgen?

Det var festligt!

Så skal der bankes koøjer ud!!

Lørdag den 19-3 (af Emil)

De fleste kom af færgen som de skulle og det lykkes også at finde nogen der kunne køre konvojen. Det stod dog klart at færgeturen havde været ganske hård for nogen... Det er ikke sådan med landkrabber der ikke kan tåle at stå til søs!

Venter på færgen over fjorden

Godt fremme fik vi pakket ud. Spist middagsmad og en bil blev sendt ud for at finde et egnet slæbested. Det blev i den sydlige ende af øen. Her efter gik turen der ned hvor bådende kom i vandet så turen rigtigt kunne begynde.

Uhlenhorst (af Jørgen)

Turens første destination blev hurtigt besluttet og skulle være vraget lige udenfor slæbestedet, det viste sig og være ret svært og finde noget sikkert på scanneren men Holm’s scanner viste umiddelbart at der lage noget der kunne minde om et vrag på en skråning så ankerlinen blev kastet og Emil gjorde sig klar til og dykke først samt binde på, der gik da heller ikke mange minutter inden deco bøjen kom i overfladen og undertegnede og Lars gjorde klar til og hoppe i som næste hold. Det viste sig og være utrolig god sigt på vraget som er temmelig smadret ned men visse sektioner som kedel, skrue-skrueaksel samt hvad der formodentlig har været ror maskinen stod intakt.

En af flere kanoner

Ankeret var der stadig

Der stod en stor fin Lange inde i en del af vraget og grinede af os da vi ikke havde fiskegrej med ned, i stedet blev det til en runde på vraget med GoPro’en og en rigtig god oversigts film

Lars på tovet

Link til beskrivelse af vraget: http://dykkepedia.com/wiki/UJ_1704

Ved hytten

Søndag den 20-3

Dresden (af Jeppe)

Et must See på turen er vraget Dresden, skibet er et kæmpe passager skib som gik ned i 1936.  Skibet gik ned som følge af en grundstødning, hvorefter kaptajnen forsøgte at sætte skibet på land.
Flere stykker inventar fra Dresden findes rundt omkring på øen Karmøy, da en del blev bjærget og solgt på auktion. Hvilket egentlig er en meget sjov lokalhistorie.

Vraget bære tydelig præg af at være blevet grabet for skrot. Dertil ses det tydeligt at tidens tand er ved at sætte sine spor. Løse plader, medtagede stålbjælker og det lækre brune rust vand, indikere meget godt vragets forfatning.
Oplevelsen af vraget er klart i agterenden, som står ”forholdvis” intakt og her fornemmer man virkelig skibet oprindelige størrelse.

Dykningen på vraget er fra 6 til 50 meter, den interessante del er fra 25 og nedefter. Sigten var vel godt 15 meter og vandet 6-8 grader på det første dyk her.

Ceang (af Emil)

Eftermiddags turen skulle gå til Ceang. Et fragtskib der havde sejlet med noget der hed "singel" hvilket der ikke rigtigt var nogen der viste hvad var så det måtte vi finde ud af.

Jeg (Emil) sejlet med i klubbåden og var først fremme men da vores anker stadig lå på Dresden var jeg på vej i vandet med et tov da Holms båd nået frem.

Så mangler vi bare et anker

De fik hurtigt kastet kæden og jeg fulgte efter og bandt på skruen. Her efter gik det frem ad i vraget. En tur inden for hist og her.

Et kig indenfor - Håndvask

Det viste sig hurtigt at "singel" er granitskærver for lasten var fyldt af dem! Som så ofte er intakte vrag hurtigt set og sådan var det også her. Derfor gik turen videre ud over bunden langs skrænten. Den tur var kammuslingerne ikke glade for!

En af mange kammuslinger!

På vej tilbage springer en o-ring i slangen til mit 2. trin og inden jeg når at finde fejlen og lukke ned for den har jeg mistet en god portion af mit luft på den ene flaske og med 20 min deco var det en lidt spændene situation. Det lykkes dog at finde tilbage til tovet og luften viste sig at være tilstrækkeligt om end det ikke var problemer i at bruge ilt fra den falske med lavt tryk!

Lars og Esben ved ankeret

På vej hjem kom Holms båd forbi 7 spækhugger så vi andre i klubbåden var da lidt misundelige da vi hørte det! Se film der fra: https://www.youtube.com/watch?v=94SoNna6pws&feature=youtu.be

Mandag den 21-3

Anna Sofie (af Jørgen)

Vi kom afsted fra hytten i rimelig god tid og ankom til Anna Sofie i god tid til strømstille som skulle være omkring kl 11. Holm og Jeppe fik tjansen og binde ankerkæden fast i vraget efterfulgt af Ricky og Dorthe så snart der kom en deco bøje op. Kort efter Holm og Jeppe var hoppet i kom der selvfølgelig flere temmelig store skibe sejlene forbi i knap så stor afstand det har med sikkerhed været larmende på de knap 50m.

Tung trafik

Da Ricky og Dorthe igen kom i overfladen kunne de melde om dårlig sigt og vildt meget strøm, det tegnede ikke lovende men Emil og underegnet begyndte og greje op til vores dyk. Der var ganske rigtig en hel del støm på toppen af vraget men nede bag forskibet og henne i stævnen var der total strømlæ, vi fik set det meste af stævnen og var på vej ned til skruen da Emil opdagede han havde tabt sin bottom timer og skriveplade så vi vendte om og begyndte og følge sporet retur i håb om at genfinde udstyret, et lykkedes desværre ikke og vi havde vi nået grænsen for den aftalte bundtid så vi blev nød til og returnere til tovet, på toppen af vraget begyndte vi opstigningen i noget der lignede minimal støm så alt i alt et fedt dyk

Langt stop...

Olof (af Emil)

På vej hjem fra Anne Sofie havde vi lige haft ekkoloddet på en vragmarkering i søkortet som lå i indsejlingen til Kopervikhavnen. Det viste sig at den stak ganske højt op og havde en bunddybde på ca. 45 meter. Den måtte jeg se nærmere på!

Jørgen var klar og Holm ville godt sejle så det lykkes at komme af sted.

Efter en kort sejltur ud gennem havnen som blev brugt på at greje op nået vi frem og kunne mere eller mindre hoppe i vandet med det samme.

Vi nået hele vejen rundt på et halv stort vrag som stod ganske højt selv om det var ret nedbrudt og skrøbeligt.

Stævnen stod intakt og startet på 38 meter og gik helt ned til bunden på 45 meter.

Bunden var meget blød og mudderet så man skulle passe på ikke at mudder op.

Desværre var der fugt i mit kamera hus så det blev kun til få ganske sløret billeder.

Der er faktisk en hummer på billedet...

Natdyk (af Dorthe)

Ved vores beskedne lille hytte i Karmøj, var der selvfølgelig en havn, godt nok ikke stor, men en rigtig fin lille havn. Uden dybde, så at få bådene ind var en næsten umulig opgave. Lige udenfor havnen var der vores eget husrev. Og det skulle der selvfølgelig natdykkes på.
Lige udenfor havnen gik det nedad i en, flotte sten med begroninger og en masse tang imellem kom til syne. Vi ser alle mulige fisk og skabninger, så som troldhummer, mindre havtasker, alm hummer, alle mulige fladfisk og nøgensnegle.
Havtaske

Troldkrabbe og pudestjerne

Det skråner udad hele vejen og vi når ned på 30 meter denne gang. Og herude er det vi er kommet efter: kammuslinger og der er mange. Senere på ugen ikke så mange. Poseidon gik i blodrus. :o)

Kammusling og taskekrabbe

Total overvældet af farverne, fiskene og indtrykkene kommer jeg op ad vandet. I havnen står vores overflade mandskab.... med en øl i hånden og store lygter til at vise vej.
Total konge salat.

Tirsdag den 22-3

Dresden

Onsdag den 23-3

Heimnes og Schwalbe (af Emil)

Vi (måske specielt Emil) ville op og dykke under broen hvor der kan være en meget voldsom strøm! Derfor var vandstandsprognosen studeret da der skulle være 30 min med strømstille lige når vandet begyndte at falde. Vi var fremme i god tid og der var stadig knald på strømmen så vi scannet lidt rundt.

Der scannes

Så tog strømmen af og jeg (Emil) kom i for at binde på Heimnes hvilket hurtigt var klaret.

Det er bare at komme i vandet mens der ikke er strøm

På bunden var strømmen til at håndtere. Vraget står som et rigtigt Anders And vrag og er meget intakt. lasten som består af muresten er skubbet godt frem ad nok i forbindelse med den gik ned, Der var noget delte meninger om vraget som vrag. Meget intakt kan jo både være godt og skidt men som natur dyk var stedet rigtig fedt! Der var ikke mange centimeter mellem nøgensneglende, rødtunger var der massere af og de var ikke små! Ellers var den fint begroet med dødningehånd.

Opstigningen blev for flere langs skrænten mod land og her var der flere rødtunger, nøgensnegle, søpindsvin og alle de andre fine dyr!

Pigget søsol

Oppe igen var der stadig 70 bar på mine flasker og dem var der jo ingen grund til at tage med hjem så det blev også lige til en tur forbi Schwalbe. Nu var strømmen taget til så båden drev med 3,5 knob så jeg røg i 100 meter ovenfor vraget og suste i fuldfart ned mod det. Fik fadt i en jernstang på vraget hvor fra der kunne tages et par billeder inden jeg suste ned til en plade der også kunne holdes ved en tid.

Noget af Schwalbe

Her efter gik det videre hvor jeg svømmet vinkelret på strømmen så jeg kom ind i læ hvor sikkerhedsstoppet kunne tages og båden kunne samle mig op. Et kort dyk men et meget fascinerende dyk!

Dresden

Naturdyk (af Emil)

Jeg var kommet til at tage så mange rødtunger at jeg ikke kunne nå eftermiddags turen til Dresden men så måtte det blive et naturdyk neden for hytten i stedet.

Fine rødtunger

En fin tur ud over sandbunden hvor der var blevet noget længere mellem kammuslingerne end tidligere og her efter var der endnu længere mellem dem...

En havtaske måtte også lade livet inden turen gik videre ind til klippevægen der nogen steder var helt lodret fra 8-25 meters dybde andre steder tilmed med fine udhæng.

Væk dykning

Andre steder var der skrænter med store sten hvor i mellem der var mange fine ting at finde.

Fine søanemoner mellem stenende.

Torsdag den 24-3

Anna Sofie (af Jørgen)

Denne gang på Anna Sofie blev det Emil og undertegnede der skulle binde på vraget, der var meget lidt strøm på toppen af vraget så det gik hurtigt ned til toppen og vi fik bundet på i løbet af 3-4 min rimelig på den dybde, nu skulle vi rundt og se skruen hvilket var lidt svær og få øje på når man kigger ind i det enorme ror-blad.

Den store skrue

Derefter skulle vi forsøge og genfinde Emils tabte udstyr, det blev først til lidt hardcore penetrering og med 2 bail out stage flasker var det lidt udfordrende og komme igennem den mindre passage fra det indvendige af skibet til bund sektionen men det lykkedes nu med lidt principfast vilje (Når Emil kan så kan jeg også).

Maskinrum?

På bunden lykkedes det Emil og finde sin Bottom timer og skrive plade den lagde lige oven på noget tang han havde været inde og rode med på første dyk.

Seriøs dykning!

Så gik turen lidt videre rundt på vraget da bundtiden efterhånden var opbrugt for Emil vendte han retur til ankertovet mens jeg snuppede små 10 min mere som aftalt så vi ca. ville komme i overfladen samtidig, på vej op til ankertovet valgte jeg selvfølgelig først at gå med strømmen da det så ud til jeg var længere fremme end på bindingen hvilket selvfølgelig viste sig og være forkert så det kostede lige 2-3 min ekstra bundtid med tilhørende straf deco inden jeg kunne komme i overfladen efter små 70 min, endnu et fedt dyk på dette enorme store og flotte vrag.

Straf på tovet

Naturdyk (af Emil)

Vi var flere der ville på natur dyk neden for hytten. Der var snak om natdyk men de fleste var vist for utålmodige til at vente til det blev rigtig mørkt. Jørgen og jeg trak den dog til det blev mørkt.

På vej ud over skrænten kunne vi se Ricky og Dorte ligge og lyse længere ude/nede

Ricky og Dorthe - Eller i hvert fald deres lys...

Vi forsatte ud over sandbunden til godt 40 meter og på vejen kom vi forbi en havtaske der lige skulle drilles lidt.

Havtaske - men for lille til fangst nettet

Fra de godt 40 meter gik det ind til klippe vægen igen og her fra nord over langs denne. Den faldt dog så inden længe blev min nitox 28 for kræs og vi måtte tage den tilbage af højere oppe på vægen. Lige inden vi vendte om fandt vi dog en fin svamp.

Svamp - Haliclona urceolus

Klippe vægen var fin. Det var dog også flot når den blev afløst af løst klippeblokke for her var massere af huler til blandt andet troldhummer.

Stor troldhummer

Til sidst måtte vi helt op på det lave for at computeren kunne tælle ned igen. Det er utroligt hvor meget deco man skal have hele tiden...

Godt oppe og godt iland takke være vores overflademandskab og deres projektører var der ikke andet for end at slæbe udstyret op til hytten men her er det jo godt med overflade mandskab igen! Tak for hjælpen til dem.

Fredag den 25-3

Uhlenhorst (af Jørgen)

Forventningerne var store oven på første tur med suveræn god sigt det viste sig da også at sigten var stort set lige så god som første dyk selv om det var blæst en del op og bølgerne svingede mellem 1-3m fra spids til spids, dette have lidt hård indvirkning på nogle af de knap så hårdføre søulke. Denne gang var det ret let og smide ankerkæde efter det første dyks position så dette var allerede sket da vi ankom i klubbåden, Søren og Peter var i gang med og greje op som første hold der skulle binde på. Imens gjorde Ricky og Dorthe sig klar i klubbåden som hold 2. Esben og Lars røg i som 3 hold hvor Esben med noget febrilske fagter fik gjort opmærksom på at hans lynlås kun var lukket i sommer stilling hvilket blev løste rimelig hurtigt i overfladen. Så blev det Hennings tur da Emil ikke var sikker på hans dragt ville være tæt med den revnede halsmanchet så vi valgte at dykke som sidste hold fra klubbåden, det viste sig nu at tape løsningen endnu engang sikrede et rimelig tør dyk med fint liv på vraget.

Endnu en kanon

Skruen står pænt for sig selv

Søanemone

Da vi kom op igen konstaterede Esben at hans ryg bly var faldet af mens udstyret blev hevet om bord, dette havde Jeppe og Holm heldigvis kunne spotte fra decostop da der lagde noget stort og skinnede på bunden som de lige skulle ned og kigge på hvilket siger alt om sigten på de 33-34m’s dybde

Dresden (af Emil)

Nu dykker jeg (Emil) jo mest for naturens skyld! Så måtte bare sige at Dresten siger mig ikke ret meget! Men nu var det der vi skulle dykke og jeg ville dykke og havde en rest Trimix gas der skulle bruges så planen blev at tjekke hvad der var af natur ved siden af Dresten. Det fik jeg overtalt Jørgen til at følge med på.

Turen startet med at gå ud og se om der skulle ligge noget uden for Dresten på de +50 meter. Her var der nogle kasse med lidt fisk unde men ellers ikke det store.

Lille lange og rødtunge

Her efter gik det op langs vraget ude på bunden inden vi stag nord over parallel med kysten. Her var der massere af kammuslinger og en fin havtaske!

Den er godt nok grim!

Da nettet var så fyldt at der ikke kunne være flere kammuslinger og vingen snart ikke kunne bære mere forsatte turen ind mod det lavere vand og en klippe væg.

Her var en fin hummer som vi ellers ikke har set så mange af på turen. Det er en skam man ikke må tage dem her oppe.

Fin hummer

Hvider op til alt tangen hvor man kan øge iltprocenten så man for alvor kan få computeren til at tælle ned igen.

Jørgen på vej i båden

Lørdag den 26-3 (af Emil)

Lørdag aften skulle vi med færgen hjem igen men der var tid til et enkelt dyk. Dette blæste dog totalt væk! Så vi fik god tid til at skylde udstyr og pakke sammen.

Vi var lidt spændte på optagningen af både da vi skulle sejle et godt styk til slæbestedet men også det gik uden problemer. Tror dog ikke det havde vært sjovt at være dykke i!

Ikke dykker vejr!

Godt båden ikke ligger her mere!

Det blev da til lidt kammusling

Vi nået færgen og på tros af vinden og bølger der fik færgen til vippe "lidt" var mit klare indtryk at turen hjem ikke var så hård som turen der op :-)